Նախաքրիստոնեական շրջանի չպահպանված արքայական գրանցումների եւ վաղ քրիստոնեական եկեղացական կանոնադրությունների, հայկական պետականության հզոր համակարգերին, այդ թվում Հռոմեից Արեւելյան կայսրությանը (եվրոպական անվանումը՝ Բյուզանդիա) պատկանող, ինչպես նաեւ հին հռոմեականի վրա խարսխված քրիստոնյա-լատինականի, մի շարք միջինարեւելյան ներմուծումների, նույնիսկ մահմեդական շարիաթի իրավական սկզբունքների համադրությունը հանդիսացող Մխիթար Գոշի Դատաստանագիրքը (1184) կարելի է համարել օրենքի գերակայության սկզբունքը հայ ժողովրդի կողմից որդեգրելու վկայություն:
Ժողովրդավարական քաղաքական համակարգի մշակված նմուշ է Պավլիկյան-Թոնդրակյան շարժումը (սկզբնավորվել է դեռեւս 7-րդ դարում), որը մի շարք հետազոտողների կարծիքով ուղեցույց հանդիսացավ արեւմտաեւրոպական քաղաքական եւ կրոնական ոլորտներում ավելի ուշ զարգացումների համար:
Տեւական պատմական խզումից հետո Հայաստանի համար առավել քան հրատապ վերականգնողական խնդիր կա: Ամուր պետությունը՝ իրավականության, դեմոկրատիայի եւ, արդյունքում, էֆեկտիվ քաղաքական համակարգի անհրաժեշտ պայման է համարում քաղաքագետ Հրաչյա Արզումանյանը: Ահավասիկ, նրա մտորումները համակարգի երեք տարրերի փոխթափանցման, դիալեկտիկ փոխազդեցության եւ ժամանակային հաջորդականության մասին:
Գ
րեթե անձայն, կարծես ինքս ինձ հետ: Ինչու չխորհել այնպիսի երեք սկզբունքների մասին, որոնց ծավալումը ժողովրդին հնարավորություն է տալիս կառուցել կենսունակ, գործող քաղաքական համակարգ: Որ է. արդյունավետ, ուժեղ պետություն, պետության և ամբողջ հասարակության ենթակայությունը օրենքի գերակայության սկզբունքին և, վերջապես, պետության հաշվետվությունը հասարակության առջև:
Այս կամ այն տեսքով նման տարրերի զարգացումը կարելի է հեշտությամբ նկատել համաշխարհային պատմության ընթացքին:
Օրինակ՝ Չինաստանում ժամանակակից բյուրոկրատական պետության սկզբունքը ի հայտ եկավ և ներդրվեց դեռեւս մեր դարաշրջանից առաջ: Օրենքի գերակայության ֆորմալ սկզբունքը կարելի է գտնել Առաջավոր Ասիայում, Մերձավոր Արևելքում և Եվրոպական միջնադարում: Հասարակության առջև պետության հաշվետվության սկզբունքը ավելի նոր երեւույթ է:
Այսինքն, մենք կարող ենք խոսել արդյունավետ քաղաքական համակարգի սկզբունքները մարդկության կողմից առաջադրելու և աստիճանաբար զարգացնելու մասին: Նախ գիտակցվեց ուժեղ պետության կարիքը, ապա օրենքի գերակայության սկզբունքը եւ նոր միայն՝ հասարակության առջև պետության հաշվետվությունը: Առանց ուժեղ պետության անհնար կլիներ առաջ քաշել և իրականացնել օրենքի գերակայությունը: Եւ միայն այս երկուսի հիման վրա կարելի էր հասարակության առջև պետության հաշվետվություն հուսալ:
Բնականաբար հասկանալի է, որ տարրերը փոխկապակցված են և ազդում են միմյանց վրա, բայց միևնույն է, մենք պետք է խոսենք դրանց զարգացման և ձևավորման միանգամայն որոշակի հաջորդականության մասին:
Այո, դուք կարող եք հռչակել և օրենքով հաստատագրել բոլոր երեք սկզբունքները միաժամանակ, բայց նախ ստեղծում եք ուժեղ պետություն և միայն դրա օգնությամբ օրենքի գերակայությունը ստանում է առաջատար սկզբունքի կարգավիճակ: Եւ միայն այն դեպքում, երբ երկու խնդիրները լուծված են, դուք հնարավորություն եք ստանում իրականացնել հասարակության առջև պետության հաշվետվության սկզբունքը: Թվում է հենց այդպես է՝ ոչ այլ կերպ: Դա է վկայում տարրերի գիտակցման եւ ներդրման պատմական ժամանակագրությունը:
Այստեղ էլ ձեւավորվում է իմ մտորումների հիմնական կորիզը: 21-րդ դարում մենք ունենք հայկական թույլ պետություն: Ավելին, մենք տեսանք, թե ինչպես է խորհրդային ժառանգության կաղապարը մասնավորեցվում եւ ոչնչացվում օլիգարխիայի կողմից: Մենք կարողացանք կանգ առնել միայն աղետի եզրին հասնալով, երբ պետությունն ու քաղաքական ինստիտուտները խժռվում էին ընտանիքների սահմանափակ խմբակի կողմից՝ ազգային և հանրային նյութական բարիքների յուրացմանը զուգահեռ:
Արդյունավետ, ուժեղ պետություն, պետության և ամբողջ հասարակության ենթակայությունը օրենքի գերակայության սկզբունքին և պետության հաշվետվություն հասարակության առջև
Անհրաժեշտ է հայ ժողովրդին վերադարձնել հայկական պետությունը և պետականությունը: Թավշյա հեղափոխությունից հետո ի հայտ եկող նոր իշխանական էլիտայի առաջնային խնդիրն է սա: Այլապես հեղափոխությունը ոգեւորիչ կարգախոս էլ կմնա, արագորեն մսխելով իր իսկ սկզբնական նվաճումները:
Այսու, անհրաժեշտ է լուծել հայկական պետությունը որակապես ամրապնդելու խնդիրը, և մինչև դրա ուժեղանալը, մյուս երկու սկզբունքների կայացման շատ քիչ հույս կա: Ավելին, անհնար կլինի խոսել ոչ միայն սկզբունքների փոխազդեցության, այլև սիներգիայի մասին, որը հնարավորություն է տալիս հասնել հասարակության, ընդհարապես՝ մարդկանց որակական վերափոխմանը:
Չմոռանանք, որ հայության պարագային մարդկանց 80% ապրում է հայկական պետականության սահմաններից դուրս, ուստի պետք է խոսել ավելի բարդ խնդրի մասին: Բայց բոլոր դեպքերում ամեն ինչ սկսվում է պետությունը ժողովրդին վերադարձնելուց ու դրա հզորացումից:
Եզրակացություն. կարելի է խոսել 21-րդ դարում ուժեղ Հայաստան կառուցելու հաջորդ փուլերի կամ հանգրվանների մասին:
1. Սեփականաշնորհված հայկական պետականության վերադարձը ժողովրդին
2. Հայկական պետականության ստեղծում հանուն ժողովրդի
3. Արդյունավետ քաղաքական համակարգի մնացած երկու սկզբունքների ձևավորում:
4. Մի տեսակ որակական թռիչքի, սիներգիայի ձեռքբերում, որ թույլ է տալիս իրականացնել հայ ժողովրդի խնդիրների լուծումը իր պատմական ներկայության տարածաշրջանում և, ընդհանրապես, միջազգային ասպարեզում: